Project Description

Tuotenäytteiden lähettäminen toimittajille ja vaikuttajille on useissa kuluttajatuotteita ja -palveluja tarjoavissa yrityksissä arkipäivää, mutta myös työlästä. Somessa.comin PR-tuotteiden verkkokauppa ja sen seuraaja Brand Shop vastaavat haasteeseen.   

Kulunut kaksi vuotta eri rajoituksineen on lisännyt PR-tuotteiden lähettämistä vaikuttajille perinteisten messujakeluiden ja markettien tuotemaistatuksen sijaan. Somessa.com lanseerasi keväällä 2020 Suomen ensimmäisen avoimen PR-tuoteverkkokaupan, joka on muuttanut vaikuttajille suunnattua PR-näytteiden lähettämistä täysin. Se toi tuotteet ensimmäistä kertaa vaikuttajien itsensä valittaviksi.   

PR-tuotteen vastaanottamisen kultaisena sääntönä on se, että tuotteesta viestiminen on vastaanottajalle vapaaehtoista. Tällä saadaan kerättyä tuotteelle niin sanottua ansaittua näkyvyyttä. Aitous viestinnässä on aina plussaa, mutta näkyvyys jää useimmiten heikoksi.   

– Kotiin tai postin automaattiin pyytämättä ja yllättäen saapunut lähetys saattaa jopa ärsyttää enemmän kuin ilahduttaa vastaanottajaa, toteaa somessa.comin Account Manager Maiju Saha, joka on pitkän linjan sisustus- ja lifestylevaikuttaja itsekin.   

PR-tuotenäkyvyys trendaa somessa   

PR-Shopista palveluun rekisteröityneiden vaikuttajien on helppo tilata itseään kiinnostavia tuotteita tai palveluita testiin, ja jakaa niistä kokemuksiaan somessa. Yhteen kampanjaan voi muutamassa päivässä tulla jopa satoja kiinnostuneita, joista valitaan mukaan brändiin parhaiten sopivat vaikuttajat.  

– Vaikuttajien aito kiinnostus tuotetta tai palvelua kohtaan näkyy vaikuttajien postausten ja suositusten autenttisuutena, mikä puolestaan heijastuu mittavissa olevaan seuraajien sitoutuneisuuteen, kertoo somessa.comin toimitusjohtaja Mirja Palola 

PR-Shopin kautta brändit tavoittavat jatkuvasti uusia vaikuttajia ja yleisöjä. Kuluneen vajaan kahden vuoden aikana somessa.com on toimittanut yli 6 000 PR-tuotetilausta yhteensä yli 200:ta yksittäisestä kampanjasta. Julkaisuprosentti kampanjoissa on ollut huimat 99 prosenttia.  

Jatkuvaa näkyvyyttä  tuotevalikoimalle   

– Pr-tuotejakelusta tuli nopeassa aikataulussa meidän suosituin palvelumme ja aloimme pohtia, miten voisimme jatkokehittää palvelua niin, että brändit saisivat sitä kautta jatkuvaa näkyvyyttä, Brand Shopin konseptista vastaava Saha avaa sen syntyprosessia.   

Somessa.comin uusi, täysin uniikki, Brand Shop -konsepti syventää ja monipuolistaa nykyistä PR-tuotepalvelua vastaamalla vaikuttajamarkkinoinnin säännöllisen ja jatkuvan tekemisen haasteeseen. Brand Shopissa brändi voi tuoda vaikuttajien saataville useamman tuotteen jatkuvasti päivittyvän valikoiman sisältäen sekä yksittäisiä tuotteita että laajempia tuotesettejä. Säännöllisellä ja ympäri vuoden tasaisesti jakautuvalla näkyvyydellä brändi on siis jatkuvasti kuluttajien mielissä useilla eri tuotteilla yksittäisten kampanjalähtöjen sijaan.   

Lisäpalveluilla viimeinen silaus  

Tarvittaessa somessa.com hoitaa asiakkaan puolesta myös Brand Shopin tuotteiden pakkaus- ja postitustyön. Lisäksi yritys voi tilata erikoispainotuotteita, kuten brändin omalla ilmeellä kustomoituja Premium-postituslaatikoita. Nämä lisäpalvelut tuottaa oman konsernin sisältä I-print Oy.   

Digitaalinen PR-tuotejakelupalvelu ja brändeille jatkuvaa näkyvyyttä tarjoava Brand Shop saavat myöhemmin tänä vuonna jatkoa, kun Brand Shop konseptia jatkojalostetaan.   

– Emme malta odottaa, että pääsemme lanseeraamaan seuraavan uudistuksen, Palola ja Saha hehkuttavat.   

”Emme malta odottaa, että pääsemme lanseeraamaan seuraavan uudistuksen.”

Toimitusjohtaja Mirja Palola ja Account Manager Maiju Saha, somessa.com

TEKSTI JA KUVA: SOMESSA.COM